maandag 10 oktober 2011

Maleisie

West Maleisie
Op 30 Augustus vertrekken we vanuit Singapore met onze bepakte fietsen naar Maleisië met als doel een gedeelte van de oostkust te fietsen en uiteindelijk in Kuala Lumpur uit te komen om Cees en Meta te ontmoeten.

Dit is de route die wij hebben gevolgd:
Singapore - Ulu Tiram - Kota Tinggi - Mersing - Erdau - Kuala Rompin - Muadzam shah - Bahau

Na de snelwegen in Singapore te hebben getrotseerd krijgen we bij de douane een 3 maanden stempel en fietsen we Maleisië binnen. We ontmoeten een Japanse fietser bij de grensovergang, hij gaat ook naar Kuala Lumpur maar neemt de korte weg via de West-kust . We fietsen van plaatsje naar plaatsje en onderweg komen we weinig bijzonders tegen. Het is een stuk warmer en vochtiger dan op Bali, ook missen we de lekkere eettentjes en de verse fruit sapjes. Boven de dorpjes waar we langsfietsen zien we vaak grote zwermen zwaluws welke in combinatie met vaak grauwe grijze huizen een spookachtige indruk geven. Later komen we erachter dat de nestjes van de zwaluwen een lekkernij zijn voor de chinezen en voor veel geld verkocht worden. Elk plaatsje heeft wel een aantal hotels en de prijzen zit rond de 50-60RM(10-12 euro) voor een kamer met airco en warme douche. Dit is vergeleken met Bali een stuk goedkoper, daar betaalde je al zo’n 10 euro voor een kamer met een fan en een koude douche. De airco heb je in Maleisië echt wel nodig! Het leuke aan fietsen in Maleisië is de vriendelijke bevolking. Mensen moedigen ons aan en steken hun duim naar ons op, ze zijn geen fietsers gewend. Ook krijgen we af en toe drinken en een keer een sojabonenpudding aangeboden en wordt ons eten twee keer voor ons betaald door iemand waarmee we aan de praat geraakt zijn. Vlak voor Bahau stoppen we bij een tankstation om te genieten van de koelte van de airco. Het is die dag erg warm en we hebben er al 95 km opzitten. Eenmaal binnen blijkt een personeelslid jarig te zijn en trakteert de eigenaar ons op heerlijke chocoladetaart en ijskoud water. Dit konden we wel gebruiken! Bahau is dan nog maar 10 km en we vinden snel een hotel. ’s Avonds kiezen we voor The Famous Chinese Restaurant en eten daar heerlijke noodles. Na het eten staat opeens de eigenaar van het tankstation(Cheow) voor onze neus, hij blijkt ook de eigenaar te zijn van het restaurant. Hij trakteert ons op liters Heineken Bier. Dat hebben we lang niet gehad! We vertellen Cheow dat we van plan zijn om per auto samen met Cyril’s ouders Maleisië te verkennen. Hij wil ons graag een auto lenen, hij heeft er toch vier! Veel te laat gaan we die avond naar bed met het idee de volgende dag vroeg op te staan om naar Port Dickson te fietsen. Veel te laat en met een lichte kater worden we de volgende ochtend wakker. We besluiten het aanbod om de auto te lenen aan te nemen en een paar uur later rijden we met de fietsen achterin en volgestopt met hapjes en drankjes naar Port Dickson. De volgende dag hebben afgesproken met Peter die we kennen via de website Warmshowers. We hebben afgesproken wat bagage en de fietsen bij hem achter te laten. Hij is nu 50 en wil graag op zijn 55e een lange reis per fiets maken. Tot die tijd wil hij fietsers in de omgeving van Kuala Lumpur graag helpen en hoopt hij zoveel mogelijk tips en reisverhalen te horen.
De volgende morgen halen we Cees en Meta op van het vliegveld. We hebben meteen een lange rit voor de boeg naar het eiland Pangkor. Hier verblijven we twee dagen in een chaletje en genieten we van de zon, het eiland en lekker eten.

Pankor Island
Na een uurtje kayaken hadden we ons eigen prive strandje.

Daarna rijden we door naar de Cameron Highlands. Hier is het duidelijk merkbaar een stuk kouder en Meta en Laura hebben het ’s nachts echt koud! We hebben maar één dag gepland en willen graag meerdere dingen zien die niet in één tour aangeboden worden. We besluiten een privegids te boeken en samen met hem op zoek te gaan naar de Rafflesia flower en het Mossy forrest te bezoeken. We moeten de volgende ochtend een eindje lopen, maar de Rafflesia is het echt waard! De bloem doet er negen maanden over voordat hij in bloei staat en is na 5 dagen al weer uitgebloeid. We zijn de eerste toeristen die deze bloem te zien krijgen. Op de terugweg komen we een grote groep toeristen tegen die op weg zijn naar de bloem, wij zijn blij dat we daar niet bijhoren. We vervolgens onze weg richting het Mossy forrest en stoppen ook nog even bij een erg mooie thee plantage. De Mossy Forrest is echt prachtig, we lopen een route die normaal gesproken alleen door studenten en researchers gebruikt wordt en komen geen andere toeristen tegen.

Walk to Raflessia flower
Raflessia flower

Na het relatief koude Cameron Highlands rijden we door naar het veel warmere Taman Negara, waar 130 miljoen jaar oud regenwoud te vinden is. De laatste drie uur van de reis leggen we af in een klein bootje en we zijn blij als we eindelijk bij onze accommodatie zijn. We verblijven in Traveller’s Home waar er elke avond samen gegeten wordt. Een leuk concept om andere reizigers te ontmoeten en tips uit te wisselen! We doen de volgende ochtend de canopy walk en Cees en Cyril doen nog een extra wandeling naar een uitzichtpunt die onverwacht nog vrij pittig blijkt te zijn.

Canopy walk

We zijn daarna wel toe aan wat relaxen, dus besluiten we onze reis voort te zetten naar Kuala Besut. Van daaruit kunnen we de boot nemen naar de Perhentian eilanden. Na een nacht in het verschrikkelijk slechte hotel Samudra varen we met een speedboot die zijn naam eer aan doet naar Pulau Perhentian Besar. Het lijkt wel een kermisatractie zo hard als de boot gaat en we moeten midden op zee met alle bagage ook nog overstappen op een ander bootje! We kiezen voor de accommodatie Flora Bay Resort en verblijven in houten chaletjes aan het strand. We genieten van het heerlijke heldere water, eten en de zon. Helaas krijgt iedereen behalve Meta buikgriep en moeten we een paar dagen rustig aan doen. We kunnen daardoor jammergenoeg niet duiken.

Boottochtje naar Pulau Perhentian Besar

Veel te snel vliegen de vier dagen op het eiland voorbij en rijden we via Kuantan, waar we een avondje blijven, weer naar Bahau om de auto weer terug te geven. We hebben een heerlijke middag en avond bij Cheow en zijn familie. Ze laten ons de stad en een lokaal tofufabriekje zien en ’s avonds genieten we van de Chinese keuken in zijn restaurant. Na het eten wordt ons nog een lokale specialiteit voorgeschoteld wat later Civetkat blijkt te zijn. Na het eten nemen we een taxi naar een hotel in Seremban en vertrekken we de volgende ochtend vroeg naar de luchthaven.

Lokale chinese varkens specialiteiten proeven n Bahau, links op de foto is Cheow

Borneo
We wilden graag heel Maleisië leren kennen dus brengen we ook een bezoek aan Borneo. In Kuching aangekomen hebben we werkelijk de beste hotelkamer ooit: de Presidential suite in Ariva Gateway Hotel met een woonkamer, twee slaapkamers en twee badkamers waarvan één met bad! Er staat zelfs een wasmachine die we erg goed kunnen gebruiken en een paar uur na aankomst lijkt de woonkamer wel een wasserij met alle kleding die aan het drogen is.

Kuching
Aan de rivier in Kuching

Na twee dagen kuching brengen we een bezoek aan het Bako National Park. We arriveren vroeg en hebben de mazzel de Orang Belanda (neusapen) in het mangrovebos te zien. We hebben er vanaf een stijger fantastisch uitzicht op, we kunnen er (vooral Cees) bijna geen genoeg van krijgen. De vrouwtjesapen hebben overigens niet zo’n grote neus. ’s Middags tijdens de lunch denk Laura te kunnen genieten van een muffin en fruit als toetje maar die wordt door een klein aapje van haar bord gegrist.

Neusapen @ Bako national park
Orang Belanda

De volgende dag gaan we naar de Iban Asli Lemanak Longhouse. Hier wonen 24 families in één groot huis en blijven we een nachtje slapen in het gastenverblijf. Onderweg daar naartoe brengen we een bezoek aan het orang oetang –reservaat. Het blijft leuk, aapjes kijken. Op een gegeven moment klimt de grootste orang oetang Richie uit een boom en moeten alle toeristen rennen om hem de ruimte te geven, want zo’n beest is sterk!

Semenggoh Wildlife center
Orang Oetan

Ook bezoeken we de Ranchang Pools, een waterval waar je heerlijk kan zwemmen. Het laatste gedeelte van onze reis naar de longhouse doen we met een klein bootje. De boottocht is echt prachtig en we zien zelfs een slang zwemmen waar we toevallig ook nog een foto van hebben kunnen maken. In de longhouse zien we een traditionele dans waar we ook aan mee ‘mogen’ doen, doen we een jungle walk en leren we blowpipe schieten. Na een lange rit terug naar Kuching nemen we afscheid van onze gids Anthony die ons de afgelopen drie dagen begeleid heeft. Een aardige vent, maar een beetje langdradig, dus we zijn blij dat we er niet nog een dag mee opgescheept zitten.

Iban Asli Lemanak Longhouse

’s Avonds vliegen wij naar Miri om te duiken, Cees en Meta blijven achter in Kuching. We komen er in Miri achter dat er te veel wind staat om te duiken, dus komt het er weer niet van. We hopen dat we in Sulawesi wel aan onze (duik)trekken komen. We besteden onze twee dagen in Miri met winkelen en zoeken zaken uit voor onze reis. De volgende dag vliegen we naar Mulu waar we de Pinnacle walk geboekt hebben. Gelijk vanuit het vliegtuig worden we op een bootje gezet en zien we Marjan en Vincent uit Nijmegen die we eerder in de hostel in Miri ontmoet hebben. We bezoeken de Windcave en de Clearwatercave en gaan per boot vrder waarbij we af en toe moeten uitstappen omdat het water te laag staat. Vervolgens moeten we nog 8,8 km wandelen naar Camp 5. Daar overnachten we in barakken waarbij we door de klamboe nog wat privacy hebben. Het eten is gelukkig goed en ook de sanitaire voorzieningen vallen mee. We moeten om 5 uur ’s ochtends opstaan om te ontbijten (o.a noodles!) en om 6 uur beginnen we aan de hike. De klim naar boven (wandelen kan je dit niet noemen) is vrij zwaar maar binnen drie uur staan we op de top. Hier hebben we uitzicht op de Pinnacles, puntige rotsen die tussen het bos uit omhoog steken.

Pinnacles @ Mulu national park

Na 30 minuten moeten we al weer naar beneden, want we hebben nog een stevige wandeling voor de boeg. Hoe snel het naar boven ging, zo langzaam gaat de tocht naar beneden. Laura krijgt vrij snel last van haar knieën en de klim naar beneden is alles behalve prettig. Op het moment dat ze het bijna wil opgeven gaan er plotseling een vlinder op haar hoofd zitten waarna ze met haar laatste restje energie naar beneden kan strompelen.

Vlinders @ Mulu national park
De lieve vlinder die Laura weer opfleurt!

Bij camp 5 aangekomen willen we alleen nog maar eten en slapen. De volgende dag heeft Laura ontzettende spierpijn in haar benen, maar daar blijkt iedereen wel last van te hebben. We lopen weer 8,8 km naar de boot en worden naar onze homestay gebracht waar we de laatste nacht zullen slapen. ’s Middags bezoeken we Lang’s Cave en de Dear Cave. Deze grotten zijn echt prachtig, vooral Lang’s Cave heeft prachtige stalactieten en stalagmieten.

Langs cave @ Mulu national park
Lang's Cave

Als het donker wordt wachten we voor de Dear Cave op de vleermuizen die in grote getale uit de grot zullen vliegen. Dit is prachtig om te zien, in de vorm van grote bewegende slangen vliegen duizenden vleermuizen de grot uit.

Vleermuizen @ Mulu national park

De grotten waren 3,5 km wandelen en in het donker zoeken we de weg terug naar onze homestay waar het avondeten al voor ons klaarstaat. De volgende dag genieten we van het riviertje dat langs de homestay stroomt en vliegen we ’s middags al weer naar Kuching. We logeren weer in het Ariva Gateway hotel en Cees en Meta wachten ons al op met koude wijn en toastjes. We eten ’s avonds heerlijk bij een Indiaas restaurant en vliegen de volgende morgen alweer naar Kuala Lumpur waar we de laatste dagen samen doorbrengen. We bezoeken Petaling Street in China Town, de KL Tower, de duurste shopping mall: Pavilion, de Batu Caves en de Central Market.wij regelen tussendoor nog even snel een visa voor Indonesië. Veel te snel vliegen de laatste dagen voorbij en de laatste avond eten we samen met Peter en zijn familie bij een uitstekend Chinees restaurant. Peter brengt ons naar het vliegveld en het is dan al weer tijd om afscheid te nemen van Cees en Meta. We hebben genoten van onze tijd samen, van de etentjes en leuke plekken die we samen bezocht hebben. Bedankt Cees en Meta voor deze fantastische tijd!

Alle foto's West Maleisie: zie hier

Alle foto's Borneo: zie hier

Van onze Maleisie video's zijn de titel's en beschrijvingen nog niet bijgewerkt, nieuwsgierigen kunnenn alvast hier kijken.