maandag 4 april 2011

Van Nelson naar Auckland

Onze tijd in Nieuw Zeeland is al weer bijna voorbij. De tijd is erg hard gegaan vinden we! Op 5 April vertrekken we naar Australië en Tasmanië.

Verder nog even een huishoudelijke mededeling, de website is iets aangepast, er is een vakje bijgekomen waar je je email adres kan invullen om op te hoogte te blijven van updates op onze blog. Verder kan nu elke bezoeker berichten plaatsen zonder in te loggen of een volger te hoeven zijn.

Als we met de fiets in Nelson aankomen besluiten we voor de dag erna een bus te boeken naar Kaikoura. Deze busrit is aardig duur en vertrekt al om half 8 's ochtends. Dat wordt dus vroeg opstaan. Als de wekker de volgende morgen om 6 uur 's ochtends gaat twijfelen we toch over de bus. Ook het weer is niet al te best en dat blijkt de komende twee dagen rond Kaikoura niet op te klaren. We besluiten de bus weer af te bellen en gaan op zoek naar een huurauto waar onze fietsen in zullen passen. We hebben hier van geleerd dat je beter niet kan vertellen dat je fietsen meeneemt, want dan hebben ze opeens geen geschikte auto's voor je. Een uurtje later vinden we op internet bij de Mac een goedkope webaanbieding bij verhuurbedrijf Omega-rentals waar we die middag onze huurauto op kunnen halen. De fietsen nemen we maar niet mee bij het ophalen van de auto. Na een half uur passen en meten zitten onze fietsen(gedemonteerd) en de rest van de bagage in de auto en kunnen we op weg richting Marlborough Sounds.

Malborough Sound

We komen rond 9 uur aan bij een DOC camping op Momorangi Bay. We moeten in het donker met onze hoofdlampjes op de tent opzetten op de plek voor campers, de tentsites kunnen we niet vinden en de receptie is al dicht. De volgende dag rijden we verder de sounds in op de Queen Charlotte Sound. Hier kan je een de Queen Charlotte Track lopen van 71 km of een gedeelte ervan. Buiten het hoogseizoen mag je deze track ook mountainbiken. Wij besluiten er een stukje in te fietsen. Het mountainbiken is erg leuk, een beetje stijgen en dalen en ondertussen de stenen en boomwortels ontwijken. We lunchen op een picknicktafel met uitzicht op het water, heerlijk!

Na de lunch fietsen we verder, maar op een gegeven moment wordt het pad wat te hobbelig voor onze ongeveerde fietsen. We willen er nog langer op kunnen fietsen dus besluiten we met de auto de rest van de sound te verkennen. We rijden naar de verste DOC camping op het schiereiland, helaas een groot stuk over een steile gravelweg. De weg is zo steil dat onze auto het bijna niet aan kan, en dat terwijl het toch geen kleintje is. Als hij opeens erg begint te schokken moeten we midden op de weg stoppen. We checken de olie en het water wat allemaal in orde blijkt te zijn, na wat rust doet hij het gelukkig weer! Bij de camping aangekomen blijken we de enige kampeerders te zijn. Het terrein is erg hobbelig en we kunnen onze tent alleen opzetten door onze buitentent te verlengen met stukjes touw. Er zit dan een grote ruimte onder onze buitentent. Het is die avond erg fris en we koken daarom in onze tent. Op een gegeven moment horen we een beest naast onze tent, we kunnen niet plaatsen wat het is. Als we met onze lampjes richting de ruimte onder onze buitentent schijnen zien we een kleine blauwe pinguïn voorbij waggelen die nieuwsgierig in onze tent aan het kijken was. Laura is gelijk met haar lampje naar buiten gestormd om de pinguïn te zoeken, maar hij was helaas al weg. Wel zat er een possum in de boom die enge geluiden aan het maken was.

Ons camping plekje

De volgende ochtend zijn we snel doorgereden naar Kaikoura, dit was een eind rijden. Helaas gingen we iets te snel en werden we aangehouden door de politie. Blijkt dat je in Nieuw Zeeland maar maximaal 100 km p/u mag rijden. Gelukkig viel de boete wel mee, vergeleken met Nederlandse maatstaven. We zijn uiteindelijk nog op tijd bij de Dolphin Encounter in Kaikoura en kunnen nog boeken voor de volgende dag. Om 10 voor 6 's ochtends moeten we voor de deur staan en krijgen we een wetsuit en een uitleg over het zwemmen. De begeleidster is een leuke spontane meid die vol met grapjes zit. De boottocht begint in het donker, maar het wordt steeds lichter en we krijgen een prachtige zonsopgang te zien. Dat zien we niet vaak aangezien we nooit zo vroeg opstaan :). Na een half uurtje varen zien we de eerste dolfijnen door het water springen. Op een gegeven moment zijn het er wel 100. De boot wordt zo neergezet dat alle dolfijnen er langs zwemmen. En dan mogen we het water in. Dat blijkt toch niet zo makkelijk met een wetsuit aan en ademhalen door een snorkel op volle zee. De tweede keer dat we het water in kunnen gaat het al een stuk beter. En zien we dolfijnen van dichtbij onder ons door zwemmen. We proberen de aandacht van de dolfijnen te trekken door geluiden door de snorkel te maken. Meerdere malen zwemmen dolfijnen onder ons door. Soms zwemmen ze een paar rondjes om ons heen en proberen we met ze mee te zwemmen. In totaal mogen we 5 keer het water in. Als we omgekleed zijn kunnen we nog wat foto's maken op het dek en genieten van de voorbij zwemmende dolfijnen. Het is echt prachtig om ze te zien springen.

Terug in Kaikoura besluiten we nog even bij de zeehonden kolonie te kijken.

Zeehond @ Kaikoura

Daarna rijden we door naar Goose Bay. We waren fietsers tegen gekomen die hier dolfijnen en zeehonden gezien hadden. We blijven de rest van de dag aan het strand maar zien geen van beide, wel vinden we aan aantal paua schelpen. Dit zijn grote schelpen met aan de binnenkant hele mooie kleuren. De volgende dag rijden we terug naar Picton om de auto in te leveren en de ferry naar het noordereiland te nemen.
We komen 's avond aan in Wellington waar we kunnen overnachten bij het enige hostel met campingplaatsen. De volgende ochtend kunnen we de huurauto ophalen, we hebben besloten om het hele noordereiland met de auto te doen aangezien we nog maar 7 dagen over hebben. We brengen een bezoek aan het Te Papa museum in Wellington. Hier is een prachtige tentoonstelling te zien over het verleden en dierenwereld van Nieuw Zeeland. Ook is er een mega grote Inktvis te zien.

Mega Squid!

En een TUI met een geweldige geluidjes:

Daarna rijden we door naar Napier. We bereiken de camping net voordat de receptie sluit. Napier is opgebouwd in Art Deco stijl en we besluiten daar de volgende dag een kijkje te nemen. Daarna rijden we door naar Lake Taupo. We hebben helaas niet genoeg tijd om één van de wandelingen door het national park te maken dus rijden we door richting Rotorua. Onderweg komen we de Huka Falls tegen. Dit is een werkelijk prachtige waterval van helderblauw water dat met grote kracht door een rivier stroomt. Het riviersysteem waar deze waterval toebehoort is goed voor 15% van de totale stroomvoorziening van Nieuw Zeeland.

Daarna nemen we nog een kijkje bij een kokende modderpoel. Het is een mooi gezicht, maar het stinkt wel erg naar rotte eieren.

boiling mud

In het begin van onze reis kregen we van een man de tip om naar een waterval van 40 graden te gaan waar je een douche onder zou kunnen nemen. Hij had een voor ons een kaart getekend en een beschrijving hoe we er konden komen. De doodlopende weg die ernaartoe ging was echter gesloten met een slagboom. Maar er stond niet bij dat we er niet per voet mochten komen dus parkeren we de auto en gaan onder de slagboom door op zoek naar de waterval. De wandeling ging door een bijzonder gebied met her en der wat pruttelende moderpoeltjes en stoomwolken. Op gegeven moment zagen we een stroompje en een paadje de struiken in, en daar was het. Er stond echter een bord bij dat het gevaarlijk was om water in je neus te krijgen ivm een bacterie dus we hebben maar geen douche genomen.

40 graden waterval van Geothermaal water

We overnachten op een camping in de Waikite Valley. Dit is echt de beste camping tot nu toe. We mogen gratis in zes verschillende hot water pools zwemmen en we hoeven voor de verandering niet voor 10 uur 's ochtends van de camping af(niet dat we dat altijd deden). We mogen 's ochtends gewoon nog zwemmen. Elke ochtend wordt het water uit de baden gevuld met vers geothermaal water uit een dichtbijgelegen bron. Nadat we de volgende ochtend gezwommen hebben maken we een wandeling naar de hete waterbron. Het water komt borrelend boven en stoomt flink. Als de wind de stoom wegblaast zien we de door het water verkleurde rotsen en algen.

Het is verbazingwekkend dat er planten kunnen groeien in zo'n omgeving. Daarna rijden we naar Rotorua, naar de Kiwi Encounter. Laura wil graag nog een keer kiwi's bekijken voordat we Nieuw Zeeland weer verlaten. We krijgen een rondleiding achter de schermen en zien hoe er geprobeerd wordt de kiwi populatie in stand te houden door eieren uit nesten te halen en de kiwi's veilig te laten opgroeien, want maar 5 procent van de kiwi's in het wild overleeft de eerste drie maanden. Als de kiwi's groot genoeg zijn worden ze weer vrijgelaten. De rest van het park is niet zo bijzonder, wat vissen en vogels die we ook al in het wild gezien hebben. 's Middags maken we een wandeling in de Waimangu Volcanic Valley. De wandeling is prachtig, alleen jammer dat je er flink voor moet betalen.

Om 8 uur 's avonds gaan we terug naar de Kiwi Encounter, rond deze tijd worden de kiwi's actief. Er zijn een aantal grote hokken met planten erin omringt door een laag muurtje, elke kiwi heeft zijn eigen plekje. We kunnen de kiwi's goed zien. Terwijl wij op het muurtje zitten loopt er een kiwi vlak langs ons, wat een schattige beestjes zijn het toch! De dag erna rijden we naar Mt. Maunganui in de bay of plenty, waarna we de volgende dag verder rijden naar de Coromandel. Het is een eindje rijden naar de Hot Water Beach. Dit is een strand waar je je eigen bad kan graven, dit vult zichzelf dan met heet water. In combinatie met het koude zeewater krijg je het bad op temperatuur. Je kan dit strand alleen uur voor en na low tide bezoeken, we zijn gelukkig op tijd. Het het is erg leuke ervaring, maar wel erg heet. Je moet er wel op letten dat je niet op een plaats gaat zitten waar het hete water naar boven komt. We overnachten in Orewa. We rijden de volgende dag naar Paihia bij d ebay of islands. Maar eigenlijk hebben we te weinig tijd om er echt van te genieten. Dus besluiten we weer in de richting van Auckland te rijden om onze fietsen en tent schoon te maken. Nu alleen nog de tassen inpakken, de fietsen in fietsdozen en dan op naar Australië!

Alle foto's en video's zie hier (Kies 'show info' voor de beschrijving)

8 opmerkingen:

1. Ongelovelijk die pruttelende modder en die waterval van 40 graden!!!

2. Hoi Cyril en Laura,
    Indrukwekkend hoor, steeds prachtiger foto's en verhalen. Ik geniet al van het lezen, wat zullen jullie van het meemaken genieten.
    Miep

BeantwoordenVerwijderen
  3. hee Cy en Laura, fijn dat jullie goed zijn aangekomen in australie. Zo te lezen moesten jullie een beetje haast maken om die vlucht te nemen, er is ook zoveel te zien daar! Nu hebben jullie weer een nieuw land/werelddeel om te ontdekken, ik ben benieuwd wat je daar allemaal gaat beleven!! Ik hou jullie in de gaten op de site :) liefs Merel, knuffel van Rubi ps. met Willem gaat het super; die heeft 2 huizen hier, de buurvrouw is helemaal weg van 'm

4. ps. hier op de Kanaalstraat hebben we ook kiwi's

5. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

BeantwoordenVerwijderen
  6. Nieuw Zeeland was echt geweldig! Op dit moment Zijn we in Tasmanië waar we een aantal mooie en zonnige dagen hebben gehad. Daarna 3 dagen met heel veel regen, continu dag en nacht. Gelukkig vandaag droog. We nemen nu de bus naar Hobart en gaan daarna naar Helen en Graham in Richmond, 2 in Nieuw Zeeland ontmoette fietsers.

7. Heeey,
    Jammer dat jullie regen hebben gehad.
    Ik kijk uit naar de nieuwe foto's.
    Groeten,
    Milan

BeantwoordenVerwijderen
  8. ... I follow you both ... :)
    The trip report and pictures I like, I think it's great - keep it up and enjoy!
    Many nice greetings from us all! ;)