vrijdag 19 augustus 2011

Bali

Op 3 juli zijn we vanuit Cairns met Jetstar naar Denpasar Bali gevlogen. Na een korte vlucht van 3 uur (met een tussenstop van 5 uur in darwin :S) kwamen we aan op het vliegveld. Het duurt even voordat we het vliegveld kunnen verlaten. Voor de visum moeten we 'even' pinnen. Waarom komt er maar 1 miljoen (=80 euro) uit? En bij het ophalen van de bagage moet je de helpende (voor geld natuurlijk) Indonesiers van je af slaan. Maar uiteindelijk staan we buiten, de lucht voelt warm en vochtig. Een heel verschil met Australië! De eerste nacht slapen we in een wat duurdere accommodatie die we op internet geboekt hebben. Deze accommodatie kost ons 24 euro, later blijkt dat wij ter plaatse ook accommodaties kunnen regelen voor 8 euro (inclusief ontbijt!). Voor dat geld heb je geen warme douche en airco, wel een plafon ventilator. Na een goede nachtrust duiken we de volgende morgen het drukke verkeer van Kuta in. Het fietsen gaat goed, maar het is ontzettend druk en er zijn geen verkeersregels. Iedereen rijdt door elkaar heen, overal scooters en auto's, maar op de één of andere manier gaat het allemaal goed. Onze eerste indruk van Bali is goed; heerlijk weer, lekker eten (lekker goedkoop ook!) en vriendelijke mensen. (ook al willen de meesten je graag iets verkopen). We besluiten eerst een paar dagen in Legian te blijven om te acclimatiseren en om uit te zoeken wat we willen doen in Bali. We ontmoeten een aantal locals via de website couchsurf.org en spreken daar een aantal keer mee af om te eten en stappen.

Kuta / Legian
Uitgaan Skygarden met Senddi en Hera

Het is erg leuk om van locals zelf te horen wat de leuke plekjes in Bali zijn en te praten over hun dagelijks leven. Op 12 juli stappen we op de fiets naar Sanur. Daar eten we 's avonds op de nightmarket met Senddi en Hera die we via couchsurf ontmoet hebben. Na Sanur fietsen we door naar Padangbai waar we 's avonds proberen af te dingen op de fastboat naar de Gili's. We krijgen ruim een derde van de prijs af. De volgende dag reizen we met een grote speedboot (met de fietsen op het dak) naar Gili Air. Dit eiland blijkt echt een paradijs te zijn! Prachtig blauw water, witte stranden van koraal, heerlijk weer en fantastische strandtentjes.

Duiken op Gili Air
Gili Air

Na wat zoeken vinden we een niet te dure accommodatie (Gusang Indah 200.000rp/16 euro per nacht) met heerlijke hutjes aan het strand om te eten. Zoals bij haast alle accomodatie's op Bali is ontbijt inclusief, meestal koffie/thee met een bananen pannenkoek maar vaak kan er ook voor toast met gebakken ei of een bananen tosti worden gekozen. Voor onze accommodatie ligt Han's reef waar prima is te snorkelen of te duiken. Ons primaire doel op Gili Air is het behalen van onze PADI, dus zoeken we dezelfde avond naar een goede duikschool. Het duiken bevalt ons goed, het is fantastisch om te zien hoe het er onder water uitziet en door het water te zweven.

Gili Air Duiken
Duiken op Gili Air

Na wat studeren en 4 mooie duiken hebben we in 4 dagen onze PADI gehaald en besluiten we om het een paar dagen lekker rustig aan te doen. We besteden onze tijd aan snorkelen en lekker eten als verse vis welke in de vele strandtentjes volop is te verkrijgen. Voor het snorkelen hoeven we vanaf onze accommodatie maar 50 meter te zwemmen. We zien vele prachtige vissen in allerlei kleuren en af en toe zelfs een schildpad, dit voelt echt als vakantie. De laatste dag op Gili Air maken we een fundive. Dit blijkt echt de beste duik te zijn tot nu toe. We zien haaien, schildpadden, pijlstaartroggen en bumphead parrotvissen.

Onderwaterleven: Haai, Bumphead parrotfishes en een Pijlstaartrog

De laatste avond is er een fullmoonparty in de Spacebar, daar nemen we dan ook een kijkje. Langs de wand zijn grote fluoriserende schilderijen opgehangen, speciaal voor degene die magic muschrooms gegeten hebben(wij niet!), die bieden ze echt overal aan.

De volgende dag nemen we de boot naar Padangbai. Aangezien we onze visa nog moeten verlengen besluiten we een scooter te huren. 's Ochtends sjezen we zo'n 90km tussen de langzame trucks door naar de immigratie bij Denpasar om onze visa aan te vragen, terug nemen we de touristische route door de bergen. Twee dagen later rijden we weer terug om de visa te betalen. Vervolgens fietsen we naar Tirta Ganga, de watertuinen en huren we voor de 3e keer een scooter, dit keer om onze visa op te halen.

Tirta Gangga

We kregen van de aardige verhuurder het advies om langs het plaatsje Sidemen te rijden wat een erg mooi gebied is. Na een lange dag rijden komen we op de terugweg door dit mooie plaatsje waar we nog even mooi van de zonsondergang kunnen genieten.

Zonsondergang Sidemen

Het wordt al snel donker en de weg gaat steeds meer kronkelen en wordt slechter. Op een gegeven moment houdt het asfalt plotseling op en zit er een enorm gat in de weg. Cyril probeert te remmen maar dat is al te laat, we liggen al op de grond. De achterrem hendel voelde vanaf het begin al iets los en is waarschijnlijk tijdens het remmen losgeschoten. We hebben beiden behoorlijk veel pijn (vooral Cyril) en voorbijgangers helpen ons de scooter overeind te zetten en vertellen ons dat de enige dokter in de wijde omtrek op 1 km afstand zit. Gelukkig kunnen we daar op dit tijdstip nog terecht en worden onze wonden verzorgd. Vooral Cyril zit helemaal onder de schaafwonden. De dokter neemt contact op met de eigenaar van de scooter. Hij wil ons wel komen ophalen en een half uur later zitten wij allebei achterop de scooter. We voelden ons behoorlijk schuldig aangezien de scooter van zijn vrouw was en bieden aan alle kosten te vergoeden. In de accommodatie worden onze wonden nogmaals verzorgd door de vrouw van de eigenaar die in een ziekenhuis werkt en wordt er eten voor ons besteld. De dagen daarop doen we rustig aan en komen alleen de accommodatie uit om te eten in het nabij gelegen restaurantje. Er wordt goed voor ons gezorgd; we krijgen elke dag een emmer warm water om de wonden te wassen en we eten een aantal keer bij de eigenaar thuis. Als we weer redelijk hersteld zijn maken we een lange wandeling met een gids door de nabij gelegen rijstvelden, krijgen uitleg over allerlei fruitbomen en bezichtigen lokale ambachten als beeldhouden en het smeden van messen/gereedschap.

Tirta Gangga
Beeldhouwen

De eerste fietsdag na het ongeluk doen we rustig aan. We fietsen naar Amed, dit is maar 25 km en bijna helemaal downhill, dit is een goed begin! In Amed vinden we een luxe accommodatie met een hemelbed en buitendouche voor een zeer lage prijs. In Amed kan je goed snorkelen, maar wij kunnen met onze wonden het water niet in. Dus fietsen we de volgende dag door richting Lovina.

uitzicht Amed
Uitzicht bij Amed

In Lovina boeken we het duurste hotel ooit: Melka Excelsior, hier kan je in het zwembad voor een "kleine" vergoeding met dolfijnen zwemmen. Als we hier aankomen zit het zwemmen met dolfijnen eigenlijk al vol, maar als we opschieten kunnen we gelijk. Aangezien Cyril nog helemaal onder de wonden zit (we hadden overal pleisters op geplakt) mogen we in het bad met een rustige dolfijn. We mogen hem aaien en een kusje op zijn snuit geven. Na 20 minuten moeten we er weer uit, Laura mag dan nog even met de twee wildere dolfijnen zwemmen. Ze zwemmen over haar heen en onder haar door, ze wordt heen en weer geslingerd als een speelbal! Achteraf beseffen we dat de dolfijnen hier niet uit vrije wil zitten en voelen we ons heel schuldig dat we hier aan meegwerkt hebben. We raden het dan ook niemand aan, het is beter om met ze te gaan zwemmen in het wild zoals we gedaan hebben in Kaikoura, New Zealand.
Onze kamer blijkt recht tegenover het bad van de dolfijnenshow te zitten, we worden 's ochtends dan ook gewekt door het gekwetter van de dolfijnen. Na nog een dolfijnenshowtje bezichtigen we de rest van de kleine dierentuin met o.a. apen in een te kleine kooi en verlaten we met een slecht gevoel dit dure hotel om Charlotte en Maarten te ontmoeten in Lovina. Zij hebben twee weken met een groep door Java gereisd en hebben nog 1 week Bali in de planning. Het is ontzettend leuk om elkaar weer te zien, het is dan al zo lang geleden! We kunnen in hun kamer overnachten op onze luchtbedjes. Om 6 uur 's ochtends maken we een boottocht, we zien best veel dolfijnen (niet zoveel als in Kaikoura). Na het ontbijt nemen we afscheid van Maarten en Charlotte en fietsen we naar Banjar. Daar bezoeken we Air Panas (hot watersprings) en de Brahmavihara-Amara tempel, een prachtige Boeddhistische tempel.

Brahmavihara-Amara Tempel
Brahmavihara-Amara tempel

Daarna fietsen we de bergen in naar Pupuan. Vanuit Pupuan fietsen we de volgende dag naar Legian. Onderweg stoppen we in Blimbing, we zien daar wat wilde aapjes(met een kleintje), eten een hapje en drinken een kopje thee bij een Nederlands/Duits echtpaar dat naar Blimbing geëmigreerd is. Na 78 km komen we 's avonds aan in Legian en vieren we samen met Charlotte en Maarten de verjaardag van Cyril. De zes dagen met Charlotte en Maarten vliegen voorbij; we genieten van zonsondergangen, wakeboarden, snorkelen, mountainbiken, drinken koffie Luwak van de Civetkat, bezoeken turtle island, maken een ritje op een olifant, gaan parasailen en een avondje stappen in de Skybar (waar vrouwen op zondag gratis drinken tussen 22.00 en 0.00 uur). Tussen de activiteiten door hebben we bij een winkel die tassen voor surfboards maakt 2 tassen voor onze fietsen besteld zodat we ze straks gemakkelijk het vliegtuig in krijgen.

Turtle Island

Uitzicht onderweg naar Kintamani
Uitzicht op rijstvelden bij Kintamani

Nadat we afscheid hebben genomen van Charlotte en Maarten stappen wij weer op de fiets naar Ubud. Op 18 augustus vindt er een crematie plaats van de Royal family. Dit komt maar weinig voor, de laatste was in 2008 dus we hebben erg veel geluk om dit mee te maken! We arriveren op de 17e in Ubud en eten 's avonds met een groep couchsurfers. We krijgen informatie over de crematie en weten daardoor precies waar we de volgende ochtend moeten zijn. We zitten al om 10.00 uur op de juiste plek waarvan we straks alles goed kunnen zien maar moeten nog tot 14.00 uur wachten tot de rouwstoet er aankomt bestaande uit een enorme (houten)stier en een erg hoge versierde toren met bovenin de kist met de overledene.

Royal Cremation Ubud
Royal cremation: De zoon van de overledene raakte bezetten(posessed) en klom op de Stier!

Royal cremation: Versierde toren met bovenin de overledene.

De beide gevaartes wegen nogal wat en worden elk door zo'n 50 man gedragen wat erg indrukwekkend is om te zien! De kist word via een stellage van bamboe naar beneden getild en in de stier gelegd. Het is erg indrukwekkend als het vuur langzaam de stier verwoest.

Royal Cremation Ubud

Het was een indrukwekkend spektakel maar op het moment dat er asdeeltjes door de lucht vlogen vonden we het wel genoeg en zijn we weer terug naar ons hotel gegaan.

De laatste dagen willen we doorbrengen in en rondom Ubud. We zijn van plan om verschillende fietstochtjes te maken in de omgeving. Op 26 augustus vliegen we naar Singapore waar we een aantal dagen willen verblijven. We zijn van plan om naar Kuala Lumpur te fietsen. Daar gaan we een maand rondtrekken met Cees en Meta. Ook de volgende bestemming staat al in de planning: Sulawesi. Daar willen we na Maleisië rond gaan fietsen en misschien een bezoek brengen aan het eiland Flores en/of Komodo. Na Sulawesi vliegen we terug naar Kuala Lumpur en gaan vanuit daar waarschijnlijk per fiets richting Thailand. We hebben voorlopig dus weer genoeg op de planning staan!

Alle Foto's zie hier

Als we tijd hebben zullen we ook nog wat aardige video's uploaden