vrijdag 11 maart 2011

De Westkust

In Queenstown was vanalles te doen, parachute springen, bungee jumpen, etc. Dit vonden wij veel te duur en vinden met 70km per uur van de berg sjeesen al spannend genoeg. Dat is dan ook wat we de volgende dag gingen doen. We besluiten dan via Crown range/ Cardrona, een beklimming tot 1076 meter te fietsen. Na 27 km begint het klimmen waarna we al na 11 km de top bereiken.

Crown Range beklimming
uitzicht vanaf Crown Range

De Top

Onderweg prachtige uitzichten, ook is het heerlijk zonnig deze dag en heeft Laura geen last van haar knieen. Het voordeel van onze korte steile beklimming is dat onze afdaling maar liefst 40km downhill is! Als in een achtbaan sjeesen we naar beneden en verbeteren we ons snelheidsrecord met dit keer 71 km per uur! Onderaan eten we in een heerlijk restaurant die zelfs vegetarische gerechten heeft. Daarna komen we in Wanaka aan en besluiten een rustdag te nemen. Wanaka is een leuk dorpje, er was toevallig een marktje met lokale producten zodat we heerlijk brood, groente en kaas konden inslaan. Ook hebben we weer heerlijk Japans gegeten. We krijgen op de camping te horen dat je Kiwi's kan horen bij Athurs pass dus besluiten we daar naartoe te gaan. Vanuit Wanaka fietsen we via 'The Neck', een bergpas die Lake Hawea met Lake Wanaka verbind, naar Makarora waar we onderweg op een DOC camping verblijven bij Boundary Creek.

Lake Wanaka

Op de Sandflies na een mooie camping aan Lake Wanaka. De dag erna fietsen we via de Haast Pass richting Haast. We halen dit echter niet waardoor we na 65 km besluiten wild te kamperen. Vanwege de Sandflies besluiten we binnen te koken. Op een gegeven moment lijkt het alsof het regent, dit blijken honderden sandflies aan de binnenkant van onze tent te zijn, gelukkig niet in onze binnentent. Met een middel van babyolie en dettol proberen we zonder beten de nacht door te komen, helaas lukt dit niet helemaal. Vooral de enkels en handen zijn erg geliefd door die zwarte krengen. De volgend dag fietsen we naar Haast waar we in een backpacker overnachten en een bus boeken naar Fox Glacier, want het weer zal de volgende dag volgens de voorspellingen niet al te best zijn. In Fox Glacier aangekomen fietsen we naar Gillespies Beach waar we overnachten op een eenvoudige doc camping aan het strand. Er zijn hier prachtige wandelingen te maken naar een zeehondenkolonie, dus besluiten we een rustdag te nemen. Op deze ' rustdag' doen we de wandeling van 3,5 uur die in werkelijkheid 4,5 uur blijkt te duren. Aangezien het 's nachts erg hard had geregend was op veel plaatsen het pad verandert in een waterval en komen we onder de modder aan bij de zeehonden. Op het strand zien we zeehonden. Als Cyril op een rots gaat zitten komt er een kijkje nemen alsof hij op zijn plekje was gaan zitten.

Wandeling naar zeehonden kolonie

Zodra we terug zijn op de camping begint het gelijk hard te regenen. We zijn blij dat we de wandeling 's ochtends hebben gemaakt, want het blijkt de rest van de dag en nacht regenen en hard te waaien. De volgende ochtend horen we van een ander stel dat zij midden in de nacht de tent moesten verlaten ivm wateroverlast. Onze tent stond op een goede plek en heeft de storm gelukkig overleefd! Nadat we teruggefietst zijn naar Fox Glacier nemen we de bus naar Arthur's pass. Helaas gooit het weer roet in ons eten. In plaats van mooie wandelingen en een nachtelijke zoektocht naar de kiwi zitten we de hele avond in het lokale cafe. De volgende dag vertrekken we naar Greymouth en besluiten we vanwege het slechte weer wederom de bus te nemen ipv te fietsen. In Greymouth blijft het slechte weer aanhouden, hier blijven we 2 dagen en plannen we de rest van onze route richting het noorden van het zuidereiland naar hopelijk mooier weer!

Alle foto's en video's van De Westkust zie hier (Kies 'show info' voor de beschrijving)