dinsdag 20 december 2011

Eerste indruk van Thailand

Vanuit Makassar zijn we met een tussenstop van twee dagen in Kuala Lumpur verder gevlogen naar Hat Yai, Zuid-Thailand. Het is nog even spannend, wat is het effect van de overstromingen? Zullen wij daar geen last van krijgen?Tempel in Hat Yai

Als we uit het vliegtuig stappen merken we meteen een groot verschil met Sulawesi, het is gelukkig niet zo drukkend warm. Bij het uitpakken van onze fietsen trekken we natuurlijk wel bekijks, maar heel anders dan in Sulawesi. Één vrouw spreekt ons aan en het valt ons op dat ze goed Engels spreekt. Al spreekt ze de R uit als een L. (ik dacht dat alleen Chinezen dat deden). Nid biedt ons een lift aan naar de stad, daar zeggen we natuurlijk geen nee tegen want de wegen vanaf de luchthavens zijn meestal druk en niet zo interessant om op te rijden. We blijven een aantal dagen bij Nuch in Hat Yai, een wat oudere couchsurfdame. In Hat Yai bezoeken we twee tempels en bereiden we ons voor op ons avontuur in Thailand. Nuch regelt voor ons een Thaise massage gedaan door blinden. Alleen als Cyril net zijn broek laat zakken blijkt dat de massage met kleding aan is. Dat is vreemd! We zijn van plan er wat vaker van te genieten, we zijn nu toch in Thailand!

Duur hotel in BangkokWe nemen de nachttrein naar Bangkok, het zuiden van Thailand willen we in maart bekijken. Als het in Noord Thailand, Laos, Vietnam en Cambodja te warm is schijnt dat je het in Zuid-Thailand nog het beste uit kan houden. En een bezoek aan de eilanden lijkt ons in maart wel een mooie afsluiter van onze reis. Aangekomen in Bangkok is het een beetje zoeken, de stad is zo groot. Aangezien we allebei niet lekker zijn nemen we het eerste hotel dat we tegenkomen. Het cadeautje dat we uit Sulawesi meegekregen hebben, naast een aantal mooie Sarongs, is voor Cyril een aantal ontstoken wondjes aan z’n onderbeen en voor Laura aanhoudende darmproblemen. In Bangkok verergeren de onstekingen bij Cyril, de huid om de wondjes wordt rood en z’n enkel wordt dikker, wondroos is het. Rust nemen en aan de antibiotica is de remedie dus doen we de eerste dagen rustig aan en slapen we ook overdag veel.De liggende Boeddha Het hotel is ruim boven ons budget, maar het ontbijt is verrukkelijk. Zelfgemaakte yoghurt met muesli, vers fruit, scharreleieren en bruin brood! Na twee dagen verhuizen we naar een goedkoper hotel dat een zwembad heeft en twee dagen later uiteindelijk naar een hotel dat in ons budget past. We hadden de luxe waarschijnlijk even nodig. Net als westers en gezond voedsel, we hebben in Sulawesi twee maanden lang voornamelijk nasi goreng en mie goreng gegeten en het komt onze neus uit. We voelen ons ook aardig verzwakt door het gebrek aan groente. Gelukkig is er in Bangkok meer dan genoeg keuze en zijn er op elke straathoek heerlijke vruchtensapjes te koop. Als we weer redelijk opgeknapt zijn maken we een paar fietstochten door de stad en bezoeken we de Wat Suthat en de Wat Pho. We genieten van het bezoek aan de tempels, de sfeer die daar hangt is zo goed! De Wat Pho is erg spectaculair, het is de oudste en grootste tempel van Bangkok met als hoogtepunt een liggende Boeddha van 46 meter lang.

’s Avonds worden we aangesproken door Martje en Frank die onze fietsen met een Nederlandse sticker erop hebben zien staan. We besluiten samen wat te drinken en spreken de volgende dag af om samen iets te eten. We blijken op dezelfde dag in dezelfde richting te willen fietsen, dus besluiten we om samen te fietsen. Na een dag voorbereidingen zijn we er klaar voor, onze eerste fietstocht in Thailand. Samen fietsen met Martje en Frank Samen fietsen met Martje en FrankHet is 75 km naar Ayutthaya en we vinden een fijne route langs het kanaal, ver weg van de snelweg. Onderweg zien we dat de weg op veel plekken overstroomd is geweest, maar het water is wel weer weggetrokken. We overnachten in het Baan Suan Guesthouse, wat ons erg goed bevalt. Goede sfeer, nette kamers en goede bedden! De volgende dag bezoeken we wat tempels in Ayutthaya; de Wat Phra Si Sanphet en de Wat Pra Mahathat. We hebben erg veel mazzel want alle tempels zijn die dag gratis te bezoeken! Dat scheelt tocht weer aardig wat Bath! Helaas moeten we ’s avonds al weer afscheid nemen van Frank en Martje. Het was erg gezellig om eens samen te fietsen en met ‘lotgenoten’ over het reizen per fiets te praten.

Wat we van te voren niet verwacht hadden is dat Thailand in sommige aspecten, zoals accommodatie, goedkoper is dan Indonesië. Onze goedkoopste accommodatie (die wel netjes is) is tot nu toe 300 Bath (€ 7,30) voor twee personen voor een nacht. Hostels zijn nog goedkoper, al vanaf 100 Bath. Openbaar vervoer is in Thailand een stuk beter geregeld. Waar we in Sulawesi voor 40 euro een dag lang in een krappe oude bus zaten, liggen we in Thailand voor hetzelfde geld in een comfortabel bed in de nachttrein. Er is volop keus in eten en drinken en ook op de markten is er een gevarieerd aanbod in kleding, elektronica, voedsel, souverirs e.d. Tot nu toe genieten we enorm van de luxe die Thailand ons te bieden heeft. Ja, onze eerste indruk van Thailand is goed!