zondag 8 april 2012

Zuid Thailand, de laatste loodjes zijn ook leuk!

Weer in Bangkok
In Bangkok maken we een planning voor de laatste maand. We willen nog zo’n 1.000 km fietsen en wat eilanden bezoeken. Toen we in december in Bangkok waren was de temperatuur aangenaam, maar nu is het net als in Cambodja erg heet, zo’n 35-40 graden. We lezen over de eilanden die we in zuid Thailand willen bezoeken en komen tot de conclusie dat er steeds minder dagen overblijven om te fietsen. In Bangkok laten we een pak op maat maken, een leuk proces om eens mee te maken. Eerst onderhandelen over de prijs, dan de stoffen, kleuren en het model bepalen en dan een paar keer passen en laten aanpassen. Zodra de pakken klaar zijn nemen we de trein naar Chumpon.

P1120214 De eilanden
We bezoeken Koh Tao, het eiland dat bekend staat als de perfecte plek om duikcursussen te doen. We hebben een duikcursus geboekt; Advanced Open Water. Voor deze cursus moeten we vijf duiken doen en twee dagen later hebben we onze tijdelijke Advanced pas in handen. Daarna reizen we door naar Koh Phanang, het eiland van de Full Moon Party. DSC09119 We zoeken een geschikte accommodatie en komen uit bij Lee’s Garden. Hier hebben we een ruim houten huisje met hangmat en uitzicht op een mooie tuin met palmbomen. Het eten is voortreffelijk en vanaf het restaurantje hebben we uitzicht op zee. Dit is echt genieten! We blijven hier vier dagen om heerlijk te relaxen, lezen, zonnen en zwemmen, films kijken en we bezoeken een feestje bij een waterval. Daarna fietsen we naar de andere kant van het eiland. De weg is een stuk heuvelachtiger dan verwacht, met veel kleine maar steile klimmetjes. DSC09147_2 We merken dan we bijna oververhit raken en zijn erg blij met onze beslissing om niet veel meer te fietsen. We vinden een leuk bungalowtje in Salad Bay waar we de overige dagen verblijven. Vanuit daar bezoeken we de walking street, een mooie waterval, doen we de Zipline tour (een parcours tussen de boomtoppen hangend aan een staalkabel) en doen we twee fundives bij Sail Rock. DSC09178_2 We merken dat het zicht onder water niet zo helder is aan deze kant van Thailand en gaan op weg naar de Andaman kust. We pakken de bus naar Krabi en nemen een longboat naar Ton Sai. Dit is een strand dat alleen met de boot bereikbaar is met een alternatief sfeertje. Van hieruit doen we de beste snorkeltrip van de hele reis. We vetrekken ’s middags en bezoeken drie snorkelplekken met helder water, prachtige vissen en mooi koraal. Daarna varen we naar een prachtig wit strand om te genieten van een Thaise maaltijd met uitzicht op de zonsondergang. Als de zon onder is varen we naar een plek waar het helemaal donker is. Daar gaan we voor de laatste keer snorkelen in het donkere, zwarte water met fluoriserend plankton dat bij elke beweging oplichtte. We dachten dat het in de film The Beach mooier gemaakt was dan het was, maar dit was net zo mooi. Scorpion Fish Het was echt een bijzondere ervaring om je lichaam in het donkere water te zien oplichten van alle felgele planktonstipjes. Helaas hebben we hier geen foto van kunnen maken. In Ton Sai boeken we onze laatste duiken van deze reis, bij Ko Phi Phi. We duiken met een local die de duikplekken goed kent en een onderwatercamera meeneemt. We maken twee fantastische duiken en hebben na afloop geweldige foto’s als herinnering. We worden afgezet op Ko Phi Phi waar we de nog één dag doorbrengen. P1120225_2 We doen een snorkel/beach tripje en varen om Ko Phi Phi Leh en Ko Phi Phi Don heen. Het is duidelijk een toeristische bedoening, maar wel erg leuk om veel in één dag te zien en op HET strand van The Beach te liggen. Daarna hebben we bijna alleen nog maar reisdagen op de planning; de bus naar Surat Thani, de trein naar Hat Yai, het vliegtuig naar Kuala Lumpur en daarna Het vliegtuig naar Londen en daarna naar huis.

Schiphol
Als we op Schiphol aankomen is het voor ons eigenlijk al 3 uur ’s nachts, we zijn een beetje moe van de lange dag. In de aankomsthal wachten onze vrienden en familie op ons. Het weerzien is erg fijn, er is zelfs een spandoek voor ons opgehangen en we krijgen bolletjes t-shirts aan voor onze “geleverde prestaties”. Het is erg gezellig en het wordt voor ons(Kuala Lumpur tijd) acht uur ’s ochtends. Nu is het tijd om bij te komen, te wennen aan Nederland en na te genieten van deze prachtige 15 maanden.

Finish op schiphol
Foto's (Click hier voor fullscreen, kies show info voor fotobeschrijving)

Get the flash player here: http://www.adobe.com/flashplayer

Video's

Hieronder kan een reactie worden toegevoegd, om anoniem of zonder inloggen te reageren kies dan voor het profiel 'naam' of 'anoniem'.