donderdag 5 januari 2012

Noord Thailand

The night train!
Vanaf Ayutthaya is het 8 dagen fietsen naar Chiang Mai, ruim 100 km per dag en met tegenwind! De route is niet heel bijzonder en we willen onze laatste maanden goed besteden,dus nemen we de nachttrein! Volgens de Lonely Planet staat dit op nummer 23 van dingen die je gedaan moet hebben in Thailand, dus dat is mooi meegenomen! En het is ook een leuke belevenis. Eerst proberen we de fietsen en bagage in de trein te krijgen. Cyril moet helemaal naar de voorkant van de trein om twee fietsen in de hoge treincoupé te tillen en Laura probeert ondertussen in haar eentje 5 tassen de trein in te slepen. Gelukkig wil de conducteur wel even helpen en zitten we enkele minuten later allebei in de trein! De trein bestaat uit zitjes die ’s avonds omgevormd worden tot een stapelbed met een gordijntje ervoor, dekentje erbij en een goed matrasje. Ondanks het gehobbel van de trein kunnen wij er goed in slapen. Fietsen door Ayutthaya

In de kerst sferen
Als we zoekend naar een guesthouse door de stad fietsen bevalt Chiang Mai ons meteen, ondanks of misschien juist omdat de stad duidelijk op toeristen gericht is. Veel goedkope accommodaties, westerse restaurantjes en veel echte Thaise markten. We nemen een guesthouse (Naruncha Guesthouse) in een rustige wijk vlak bij het centrum. Helaas blijkt dat het treinpersoneel Cyril’s fiets verkeerd heeft opgehangen en zijn de versnellingskabels daardoor beschadigd. Gelukkig hebben ze in Chiang Mai ook goede fietsenwinkels! We verwennen onszelf met een Amerikaanse lunch en een Italiaans diner.
Free Show @nightmarket Chiang Mai's Avonds bezoeken we de Chiang Mai Night Bazaar en de Anusan Night Market. Er worden veel leuke dingen verkocht; kleding, sieraden, souvenirs en heel veel zelfgemaakte dingen zoals sleutelhangers en knuffels. Helaas kunnen we niet veel kopen, dat moeten we allemaal weer meeslepen op de fiets! Aan het einde van onze reis gaan gaan we nog even shoppen in Bangkok en Kuala Lumpur als we nog geld hebben?? Op de Anusan Night Market krijgen we van een travestiet een flyer van een cabaretvoorstelling, gratis als je een drankje koopt. Aangezien we in Bangkok graag zo’n show hadden willen bezoeken maar het er niet van gekomen was besluiten we te gaan. De show is echt geweldig; mooie kostuums, grappig, sexy (al zie je bij de meeste wel dat het mannen zijn). DSC07123 De meest bijzondere act is als een opgemaakte vrouw langzaam man wordt op het nummer I did it my way. Erg mooi! Na afloop willen we nog met een paar travestieten op de foto. Cyril komt er daarbij niet onderuit om fooi in de BH’s van enkele dames te stoppen.
We besluiten een paar dagen een scooter te huren om de bergachtige omgeving te verkennen. Aangezien we de derde dag gratis krijgen besluiten we eerste kerstdag niet in Chiang Mai te vieren. De eerste dag cruisen we naar het Doi Suthep Pui National Park voor een bezoek aan de Wat Suthep. Om de tempel te bezoeken moet je eerst 306 treden oplopen, maar dit schijnt geluk te brengen dus is het niet voor niets! De gouden Chedi in deze tempel is één van de heiligste in Thailand. Het is mooi om te zien dat de Thaise mensen die de tempel bezoeken soms emotioneel worden van de aanblik van een beeld en royaal geld in de daarvoor bedoelde bakken stoppen. Na de tempel springen we weer op de scooter op weg naar één van de weinige accommodaties in de buurt van het national park dat we de volgende dag willen bezoeken. Net voordat het donker wordt bereiken we het hotel. DSC07152De volgende morgen vertrekken we vroeg naar het Doi Inthanon National Park. In het park zien we drie prachtige watervallen, waarvan de imposante Wachiratan de meest bijzondere is. Het water stroomt zo hard naar beneden dat de nevel in het zonlicht een regenboog vormt. Op het hoogste punt van het park vinden we de Twin Pagoda’s. DSC07194Hier heb je op een heldere dag prachtig uitzicht, helaas lijkt het altijd bewolkt te zijn als wij op een berg staan dus hebben we niet zulk mooi uitzicht. Gelukkig zijn de pagoda’s met tuin zelf ook een bezoek waard. We halen nog even wat water, in Thailand haal je dat uit een watermachine en dat is DSC07221met 1 bath per liter erg goedkoop( 40bath=1 euro). ’s Avonds eten we in een restaurantje vlak bij het hotel. Cyril kiest eerst voor rundvlees in oestersaus, maar dit vinden we gezien ons dagbudget iets te duur dus kiezen we voor de Thaise versie van nasi goreng (heel anders dan op zijn Indonesisch). Tijdens het eten komt de ober opeens toch de rundvlees in oestersaus brengen, we krijgen het van het huis! De volgende dag rijden we weer richting Chiang Mai waarbij we onderweg nog de Wat Phra That Haripunchai in Lamphun bekijken. ’s Middags rijden we nog naar Bo Sang dat bekend staat om paraplutjes en parasols van zijde, papier en andere materialen. DSC07244Als we weer terugrijden naar Chiang Mai rijden we tegen een kerstmarkt aan. Dat is waar ook, het is eerste kerstdag! We besluiten hier lekker te eten en genieten van kerstbomen gemaakt van CD’s en flessen. ’s Avonds gaan we nog even naar de Sunday WalkingDSC07251 Street, maar die blijkt echt ontzettend druk te zijn. Je wordt meegezogen in een stroom mensen zonder de kraampjes echt te kunnen bekijken. We besluiten later terug te komen maar dan zijn ze (te vroeg) al aan het opruimen. Gelukkig kunnen we nog wel een heerlijke bananenpannenkoek scoren! Pannekoeken op z'n ThaisOp tweede kerstdag bereiden we ons voor op de fietstochten van de komende dagen, richting Chiang rai en daarna Laos. Laura gaat nog even ter controle naar de tandarts, maar heeft gelukkig geen gaatjes! We hebben niet echt een kerstgevoel gehad dit jaar, maar dat is wel logisch als de Thai het niet echt vieren.

Chiang Rai, here we come!
DSC07254We zeggen de lieve mensen bij Naruncha guesthouse gedag en vertrekken de volgende ochtend vrij laat. We zijn van plan om in 3 dagen van Chiang Mai naar Chiang Rai GPSies - Chiang Mai to Chiang rai te fietsen waarbij we onderweg zullen overnachten in Chiang Dao en Fang, ongeveer 90km per dag. In Sulawesi vertrokken we regelmatig om 5 uur’s ochtends maar niet vandaag, het is het namelijk al 10 uur geweest als we na een uitgebreid ontbijt de stad uitpeddelen. Gelukkig is de weg voornamelijk vlak. Als we na zo'n 50km bij een klein tentje langs de weg lunchen blijken we een afslag naar de grote weg gemist te hebben. We besluiten door te fietsen en dit is deze keer een erg goede beslissing. DSC07261 We komen uit op een klein onverhard weggetje dat ons door kleine dorpjes, langs riviertjes en door een prachtig landschap leidt. Echt heel mooi, dit is weer eens wat anders dan over de snelweg! DSC07264We overnachten in een homestay van een Nederlandse eigenaar en kunnen ’s avonds voor het eerst sinds we weg zijn Nederlandse televisie kijken; Praatjesmakers. De volgende ochtend vertrekken we iets vroeger voor weer een dag van 90 km, dit keer naar het plaatsje Fang. Onderweg komen we een aantal keer een familie in een leuke driewieler tegen. DSC07272Hij is bergop sneller maar met afdalen rijden we 'm telkens weer voorbij wat we beiden erg komisch vinden. Als we later gaan lunchen in een wegrestaurantje blijken zij daar ook te zitten! Tegen de avond komen we aan in Fang. Daar worden we aangesproken door June, een Thaise jongen die ons helpt met het vinden van een guesthouse. Na ons te hebben opgefrist haalt hij ons op en neemt ons mee naar een lekker restaurantje waar we samen eten, daarna drinken we nog een biertje bij zijn familie thuis. Communicatie is wel lastig aangezien wij maar twee woorden Thais spreken en het er niet naar uitziet dat het er snel meer zullen worden. Vanaf Fang zijn we van plan om in één dag naar Chiang Rai te rijden. DSC07293Onder weg spreken we wat locals en zij zijn het niet eens met de route die we gepland hebben en raden ons aan om aan de andere kant van de rivier te gaan rijden. Met een kopje koffie erbij bekijken we onze opties. Nog 72 km via de snelweg en 20 km minder als we de weg langs de rivier nemen. Aangezien het al half 3 is besluiten we voor de korte optie te gaan. Die weg lijkt in het begin een goede keus totdat die onverhard wordt. Onze fietsen kunnen wel wat hebben dus fietsen we door. DSC07300Een aantal kilometers verder wordt de weg een weggetje en wordt het steeds zwaarder om te fietsen. Het is een smal wandelpad met steile beklimmingen, los zand , stenen en af en toe modder. Na een paar uur ploeteren zijn we bekaf, is er geen hotel in de buurt en het begint al bijna donker te worden. We besluiten de rivier gedag te zeggen en nemen een weg die steil naar boven loopt in de hoop bij de grote weg aan te komen. Als we met heel veel inspanning, de fietsen duwend, boven aankomen zijn we in een klein bergdorpje beland. DSC07303Er staat een man op het balkon van zijn houten huisje en we vragen aan hem of er een hotel in de buurt is. We maken een slaapteken, hij verstaat geen Engels, en hij gebaard dat we bij hem mogen slapen. We krijgen meteen koud water, mandarijntjes en wat koekjes en kunnen ons wassen in de primitieve badkamer(een houten hutje met een tuinslang). ’s Avonds wordt er voor ons op houtvuur gekookt en zitten we samen met de familie om het vuur heen. Ondanks dat we elkaar niet kunnen verstaan is het erg fijn, ook is er erg lekker gekookt! We mogen slapen op een matje en krijgen een dikke deken. Eenmaal in bed horen we eerst een tijdje uit Wensballononze slaap gehouden door vuurwerk knallen en een grote groep honden die met elkaar aan het vechten is. De volgende ochtend worden we verwend met een rijstontbijt en nemen we afscheid van ze. We stoppen ze natuurlijk wel wat toe, ondanks dat ze niet veel bezitten hebben ze ons echt goed opgevangen! We fietsen richting Chiang Rai, helaas duurt het nog even voordat we op de verharde weg komen.

Oud en Nieuw
De laatste kilometers op asfalt gaan gelukkig snel en we komen ’s middags aan bij Ben Guesthouse in Chiang Rai dat ons wordt aangeraden door een Duitse fietser die de laatste 20 km met ons mee rijdt. De volgende dag is het al oudejaarsdag. We maken onze fietsen schoon en komen bij onze fietstochten. In de stad wordt, tot onze verbazing, Oud en Nieuw gevierd. We vinden een geschikt restaurant om de laatste dag van het jaar te eten; the Old Dutch. Ze hebben er kroketten en shoarma wat we al een jaar niet hebben gegeten! Na het eten lopen we met twee wensballonnen de stad in. New year in Chiang Rai
Er is een enorme markt en er zijn heel veel Thaise mensen, bijna geen toeristen. Om 5 voor 12 laten we een wensballon op, hij stijgt heel langzaam en komt bijna in de elektriciteitsdraden terecht. Iedereen om ons heen kijkt mee of onze ballon het gaat halen en gelukkig gaat hij op het laatste moment recht omhoog. Gelukkig maar, het lijkt ons niet zo goed als je wensballon blijft hangen. Om twaalf uur is er vuurwerk en wordt er een show opgevoerd; het is een gevecht met een vuurwerk spugende draak en ziet er spectaculair uit . Vele wensballonnen zweven als honderden lichtjes door de lucht, echt prachtig!

Op naar Laos en Vietnam!
Twee dagen later fietsen we in één dag van Chiang Rai naar Chiang Khong GPSies - Cycling Chiang Rai to Chiang Khong en gaan we de volgende dag de grens over naar Laos waar we de boot nemen naar Luang Phrabang.
Voor Laos hebben we zo'n 1400fietskilometers in de planning richting Vietnam:
Laos, Luang Prabang naar Vietnam, Hoi An GPSies - Laos Luang Phrabang to Hoi An Vietnam

We hebben genoten van Thailand en verheugen ons erop om in maart weer terug te komen voor Zuid-Thailand!

Alle foto's Thailand: (voor Fullscreen click hier)